Saturday, March 31, 2007

Tu cum stii Romania?

S-a intamplat intr-o sala de curs a SNSPA. In anul I sau II de facultate. Dorina Gutu, lector universitar la mine la facultate ne-a povestit cum una din seriile pe care le-a avut inaintea noastra a fost supusa unui asa-zis test. Venisera niste invatati din Germania, care se ocupau cu brandingul de tara, la cursul ei. Dupa un discurs de introducere asupra caruia nu a insitat prea mult profa a ajuns la punctul culminant al cursului.

Nemtii, mandrii nevoie mare de cum isi fac ei treba pentru si despre tara lor i-au intrebat pe studenti care sunt primele lucruri care le vin in minte atunci cand aud despre Germania. Rapunsul? La unison: "Bereeeeeeeeeeeeee!". Dorina Gutu incepuse sa roseasca. "Bere. Ok. In afara de bere, ce mai stiti?", au continuat nemtii. "Masiniiii tari!", inca un raspuns din partea salii. Catedra ii facea cu ochiul lectorului universitar. De fapt, spatiul de dedesupt. Si discutia a mers inainte cu intrebari si raspunsuri gen Scumacher, panzere, s.a.m.d. De ce se simtea Dorina Gutu prost? De sinceritatea debordanta a salii? De raspunsurile bolovanos de directe ale studentilor? De ce? Nu avea de ce. In orice timp si spatiu nemtii au fost, sunt si vor fi cunoscuti pentru bolovaniile de ma sus. Si ei, branduitorii de tara prezenti in sala, erau mandrii de asta.

Nu-mi amintesc daca tot in aceeasi zi ne-a mai spus un lucru foarte interesant tot doamna Gutu. "Daca dati un search pe google pe cuvantul Romania primul site care o sa va apara va fi cel al CIA. Cu adrese, informatii si tot felul de chestii despre Romania". N-am avut curiozitatea sa fac ascest lucru. Au facut-o altii. Si asa era la vremea aceea. Acum au inceput sa apara urme de Romania pe Google.

O intrebare imi tot vine in minte de ceva timp si nu i-am gasit inca un raspuns cuprinzator: "Ce stiu strainii despre Romania?" Nu ma refer la cei care se ocupa cu studii, calcule sau analize. Ma refer la omul care vinde ziare la coltul strazii in New York, la pescarul din Finlanda sau la studentul din Singapore. Ce stiu ei despre noi? Ce stim noi despre noi? Stim ce trebuie sa stim despre noi? Si mai ales, "Stim sa promovam ceea ce vrem sa se stie despre noi?". Va veti da seama ca NU. Nu se stie mare lucru despre Romania. Nu se stie ceea ce am vrea sa se stie si asta pentru ca nici noi nu stim ceea ce am vrea sa se stie despre noi. Placa "Suntem un popor ospitalier" cade imediat cum cineva intra intr-un magazin. Faptul ca ni se tot spune ce femei frumoase aveam, inseamna ca suntem doar un bordel ieftin (despre suedeze n-am auzit spunandu-se prea des acest lucur, pentru ca au cel mai inalt nivel de trai din Europa. De! Strugurii sunt acrii). Frumusetea despre care vorbesc straini se masoara in mai mult in disponibilitate, nu numai in calitati fizice.

Romania asa cum o stiti sau nu intr-un clip de 5 minute. Filmul este facut de BBC.

PS: Asculti-l foarte atent. Vedeti de cate ori este folosit in clip cuvantul "we". De cate ori l-ati auzit in alte clipuri publicitate facute de romani in scopul promovarii turismului sau al tarii in gerneral? O lume fara Romania...Enjoy!


7 comments:

Anonymous said...

Ca naţiune, avem o incapacitate cronică de a gestiona procese.

Schimbările ne dor, ne provoacă nelinişte chiar şi atunci când sunt pozitive. Nu ţintim niciodată cel mai sus, pentru că asta înseamnă riscuri suplimentare. Suntem vicecampioni şi asta ne e suficient. Suntem convinşi că merităm locul I şi asta ne mulţumeşte. Ca naţiune, nu am avut niciodată iniţiative istorice, decat poate cuplaţi la jocurile altora. Nu ne-am uitat niciodată la harta lumii cu noi în centru, ci doar la hărţi cu noi în Sud-Estul Europei. Aceeaşi victimizare mulţumitoare a vicecampionilor.
Nimic rău nu-i al nostru. Noi avem doar specialişti cu înaltă calificare, olimpici la matematici aplicate, fizică nucleară. Pe care ni-i iau alţii. La fel, proasta imagine externă parcă nu e a noastra, e a altora. Bârfa, capra muribundă a vecinului şi un întreg cortegiu de trăsături identitare descurajatoare încă se ţin scai de noi.
Solutia? Simplu! Trebuie acum, unu’ câte unu’, să ieşim din tiparul românesc şi să nu mai facem parte din acest cerc vicios de nereguli. Faptele conteaza, nu vorbele! Sa facem branding de tara, dar din interior ;).

Semnat:
Cineva care a fost in aceeasi sala de curs ;).

adrianpopa said...

Poate ca pur si simplu asa suntem noi. Poate daca am fi altfel, nu am fi romani. E greu sa ne schimbam, e greu sa-ti schimbi mentalitatea peste noapte. Sunt cateva chestii in videoclipul ala despre care nu stiam, deci cu atat mai mult n-as putea sa le promovez. Cati oameni pe care ii cunosti merg la parada nationala, pe 1 decembrie (la americani sau francezi e nebunie!)? Sau cati suporteri crezi ca ar canta imnul la unmeci al "nationalei" (ma rog, la Piatra Neamt au cantat, dar pentru ca n-au vazut echipa Romaniei in viatza lor :))?

E greu cu brandigul de tara, mai ales din interior. Nu cred ca stim ce ar trebui sa promovam. Ce ne-ar placea sa stie strainii despre noi? Ce ar fi de stiut?

adrianpopa said...

Tu pe ce te-ai baza cand ai incepe o astfel de actiune de branding?

Anonymous said...

Cred ca nu ai inteles cateva "chestiuni":
1 NU am propovaduit niciunde "schimbarea mentalitatii peste noapte".
2. Crezi ca totul se rezuma la suporteri sau la parada de 1 decembrie? Vrem sa fim cunoscuti ca tara unde suporterii si huliganii canta pe stadioane imnul national si apoi, "in culise", isi rup picioarele? Asta e specificul nostru?!! Vrei sa ne branduim prin sport? Atunci apelam la Hagi si Nadia. Doar ei reprezinta top of mind al strainilor care au vaga idee ca tara noastra ar putea sa existe, undeva prin lumea a 3a.
3. Imi pare rau daca am lasat impresia ca brandingul de tara e floare la ureche. Nu ma indoiesc ca e o trebusoara ceva mai complicata.
4. CA SA ITI RASPUND LA INTREBARE: nu stiu cu ce as incepe branduirea tarii, insa stiu cu ce NU AS INCEPE ;). Cu o astfel de atitudine:" Poate ca pur si simplu asa suntem noi. Poate daca am fi altfel, nu am fi romani. E greu sa ne schimbam".

Anonymous said...

Baieti, vad ca de teorie sunteti buni amandoi. E usor sa spui "ar trebui sa fie asa". Dar, ce-ati facut voi in ultimul timp legat de brandingul de tara? E usor sa iti doresti sa ii schimbi pe alti, dar niciodata nu incepem schimbarea de noi insine.


alt om care a fost in sala la cursul cu pricina

adrianpopa said...

Pai, ce as putea face? ti se pare ca sunt vreun sef intr-o organizatie importanta? Am observat un fapt. Atat. Cred ca am dreptate. Sau crezi ca pot face lobby pe langa mai marii lumii sa ne bage in seama?
Ce ai face tu? De fapt, poti face ceva? Nu merge argumentul ecologic ca sa nu arunci hartie pe strada. Aici e barnding de tara...
Deci, tu ce ai face?

Anonymous said...

Daca as avea un plan bine stabilit pentru imbunatatirea imaginii Romaniei, as vinde-o pe bani, si nu ti-as spune-o tie moca pe blog. Dar, Adita, fiecare dintre noi ar putea face ceva: cel mai banal exemplu care imi vine in minte - iti faci un blog despre Romania intr-o limba de larga circulatie. Nu stiu, e primul lucru care mi-a venit in minte...lucruri marunte, pentru oameni mici ne-sefi in organizatii importante. Dar, e mai simplu sa zici ca nu poti sa faci nimic...