Saturday, March 31, 2007

Tu cum stii Romania?

S-a intamplat intr-o sala de curs a SNSPA. In anul I sau II de facultate. Dorina Gutu, lector universitar la mine la facultate ne-a povestit cum una din seriile pe care le-a avut inaintea noastra a fost supusa unui asa-zis test. Venisera niste invatati din Germania, care se ocupau cu brandingul de tara, la cursul ei. Dupa un discurs de introducere asupra caruia nu a insitat prea mult profa a ajuns la punctul culminant al cursului.

Nemtii, mandrii nevoie mare de cum isi fac ei treba pentru si despre tara lor i-au intrebat pe studenti care sunt primele lucruri care le vin in minte atunci cand aud despre Germania. Rapunsul? La unison: "Bereeeeeeeeeeeeee!". Dorina Gutu incepuse sa roseasca. "Bere. Ok. In afara de bere, ce mai stiti?", au continuat nemtii. "Masiniiii tari!", inca un raspuns din partea salii. Catedra ii facea cu ochiul lectorului universitar. De fapt, spatiul de dedesupt. Si discutia a mers inainte cu intrebari si raspunsuri gen Scumacher, panzere, s.a.m.d. De ce se simtea Dorina Gutu prost? De sinceritatea debordanta a salii? De raspunsurile bolovanos de directe ale studentilor? De ce? Nu avea de ce. In orice timp si spatiu nemtii au fost, sunt si vor fi cunoscuti pentru bolovaniile de ma sus. Si ei, branduitorii de tara prezenti in sala, erau mandrii de asta.

Nu-mi amintesc daca tot in aceeasi zi ne-a mai spus un lucru foarte interesant tot doamna Gutu. "Daca dati un search pe google pe cuvantul Romania primul site care o sa va apara va fi cel al CIA. Cu adrese, informatii si tot felul de chestii despre Romania". N-am avut curiozitatea sa fac ascest lucru. Au facut-o altii. Si asa era la vremea aceea. Acum au inceput sa apara urme de Romania pe Google.

O intrebare imi tot vine in minte de ceva timp si nu i-am gasit inca un raspuns cuprinzator: "Ce stiu strainii despre Romania?" Nu ma refer la cei care se ocupa cu studii, calcule sau analize. Ma refer la omul care vinde ziare la coltul strazii in New York, la pescarul din Finlanda sau la studentul din Singapore. Ce stiu ei despre noi? Ce stim noi despre noi? Stim ce trebuie sa stim despre noi? Si mai ales, "Stim sa promovam ceea ce vrem sa se stie despre noi?". Va veti da seama ca NU. Nu se stie mare lucru despre Romania. Nu se stie ceea ce am vrea sa se stie si asta pentru ca nici noi nu stim ceea ce am vrea sa se stie despre noi. Placa "Suntem un popor ospitalier" cade imediat cum cineva intra intr-un magazin. Faptul ca ni se tot spune ce femei frumoase aveam, inseamna ca suntem doar un bordel ieftin (despre suedeze n-am auzit spunandu-se prea des acest lucur, pentru ca au cel mai inalt nivel de trai din Europa. De! Strugurii sunt acrii). Frumusetea despre care vorbesc straini se masoara in mai mult in disponibilitate, nu numai in calitati fizice.

Romania asa cum o stiti sau nu intr-un clip de 5 minute. Filmul este facut de BBC.

PS: Asculti-l foarte atent. Vedeti de cate ori este folosit in clip cuvantul "we". De cate ori l-ati auzit in alte clipuri publicitate facute de romani in scopul promovarii turismului sau al tarii in gerneral? O lume fara Romania...Enjoy!


Friday, March 30, 2007

Stewey ne ia sportul national la misto

Daca ar fi sa ne luam dupa performante. Altminteri, oina e sportul nostru national si americanii par sa o ia foarte in serios ;)

Thursday, March 29, 2007

Sut, gol...nu, bara, nu cap...siii...KO

Davids. Edgar Davids. Cand jucam ISS Pro Evolution 4 imi placea sa trag cu el de la 35 de metri in sus. Avea nota 19 la fortza shutului din maxim 20 de puncte. Decat Roberto Carlos il mai concura la acest atribut in joc. Iata dovada.

O poveste se scrie: Ajax de România




Sala clubului Maxx din Regie. Întuneric. Cîteva lumini aprinse, focusate pe o masă unde stau cam 10 microfoane şi doi oameni: Bogdan Naumovici, director de creaţie la Leo Burnett, şi Cristian Gheorghe, directorul executiv al clubului din Regie.

Începutul este greu. O recunoaşte şi directorul executiv al "studenţilor": "E greu să găseşti parteneri în Liga I, darămite în Liga a II-a!". Tăcere. Intervine şi Naumovici pe un ton vesel: "Noi ştim ce să spunem. Numai de-ar da băieţii drumul la imagine şi sunet, să avem pe ce vorbi", şi se uită către cei care se ocupă de partea tehnică. Apoi începe spotul. Doi copii bat mingea pe un teren de fotbal-tenis. O minge de tenis. Şi se joacă, şi se joacă, joacă... Intră textul: "Si aste este tot tenis". Şi apoi sloganul: "Iubeşte Sportul"

Vezi spotul de promovare:
http://www.gsptv.ro/index/id/3317


Concentraţi pe juniori
"Vrem să devenim cel mai bun şi cunoscut centru de juniori din ţară", spune Cristian Gheorghe. Apoi continuă: "Am dat drumul unui nou site, www.fcsportulstudentesc.ro, care va fi centrat pe activitatea centrului de copii şi juniori.
Avem şi un soft propriu pe care vom încărca datele acestora, informaţii importante despre ei, astfel încît la finalul junioratului să avem o imagine foarte clară despre fiecare copil".

Secţiunea "Vino cu noi" de pe acest site este o formă de interacţiune cu suporterii, dar şi cu părinţii copiilor care ar putea să-i trimită pe aceştia să facă junioratul la Sportul. De altfel, în iunie Sportul va organiza o selecţie pentru puştii cu vîrste cuprinse între 6 şi 9 ani.


Prima campanie de marketing pentru un club din România
Sportul joacă tare. Este prima echipă de fotbal din România care îşi face o campanie de marketing pentru sporirea notorietăţii clubului. Bogdan Naumovici comentează: "Faptul că directorul executiv al Sportului nu a venit din lumea fotbalului este un avantaj. El a gîndit această campanie cap-coadă, eu l-am asistat. Toate echipele tari din lume au divizii de marketing. Ele nu sînt făcute numai pentru a vinde fulare, ci mai ales pentru a crea un brand". Lucru pe care îl încearcă şi Sportul. Apoi mai face o precizare: "Această campanie a fost făcută după stilul de joc al Sportului: lejer, spectaculos şi cu multă pasiune".


Investiţii de peste 150.000 de euro în juniori
Argumentele clubului din Regie ţin de rezultatele şi organizarea centrului de juniori: este al doilea club din lume după Ajax în ceea ce priveşte promovarea numărului de jucători în prima ligă, 34 în ultimii 10 ani (conform şcolii de fotbal de la Coverciano); are o bază mare de selecţie, 240 de jucători legitimaţi, aflaţi sub contract cu clubul; loturi speciale de juniori, impărţite pe diferite grupe.

Bugetul pentru acest centru ajunge la 150.000 de euro, cu sume considerabile repartizate pentru salarii, cheltuieli competiţionale, îmbunătăţirea bazei sportive şi pentru achiziţionarea echipamentului de joc.

O poveste se scrie. Dar în termeni de marketing, pentru că trăim într-o lume a imaginii. Povestea rebrănduirii Sportului Studenţesc.

Marketing sau market thing?

Dinamo in turneu prin tara. Mai bine spus, pe la tara. Prin Giurgiu, Calarasi, Campina sau Moreni. Eu am dat examenul de capacitate la istorie asa ca-mi este greu sa identific Moreniul pe harta Romaniei. Un punct in minus pentru mine.


Scopul acestui turneu se vrea a fi un fel de promovare a ceea ce inseamna Dinamo, o incercare de crestere a popularitatii "cainilor" in tara. Pai daca Timisoara nu, Craiova nu, Iasi nu, Constantza este stelista...atunci Moreni! Evrika! Moreni suna a locul unde si-a rupt foamea gatul...Parca aud vocea aia de pe vremea lui Nea Nicu: "Oamenii de la sate si orase (dar mai mult sate) s-au adunat cu mare voie buna si incantare sa vada meritoria campioana Romaniei...s.a.m.d"
Dinamo incearca sa se marketeze in zone in care n-a s-a auzit nici macar de super-market, ce sa mai spunem de Kotler. Ce fac dinamovistii este market-thing, pietzarii, nu marketing. Popularitatea nu se imbraca in amabalaje, exista in lucrurile insele. Si Dinamo nu este una dintre echipele populare din Romania.

Wednesday, March 28, 2007

Taica-mi-o, MM

Teodora Stoica, parca. Asa se numeste fiica lui MM... Un personaj fara voia sa. Dar ce personaj! Victima unui fel de a fi. Felul MM.

Dupa ce a brevetat blatul si traficul de influenta chiar si la nivelul Ligii Campionilor, cand MM i-a facut cadou odraslei o tzinere de mana cu Raul, capitanul lui Real Madrid (fi-sa vroia cu Beckham, da' el - ce pacat! - a fost rezerva la acel meci), MM a devenit zilele trecute deschizator de drumuri si in alt domeniu: poreclirea tatalui de catre odrasla.

Prezenti la inaugurarea noii console PS 3 (care s-a lansat in lumea buna de mai bine de o juma' de an), stelistii au fost insotiti si de fiica lui Mihai Stoica. Aceasta a stat mai mult prin preajma lui Elton, singurul cu care putea purta un dialog de la egal la egal (fizic vorbind).

Uneia dintre veselele (aveti grija cum puneti accentul!) reporteritze care au fost insarcinate cu importanta misune de a-i urmari pe stelisti cand... se joaca, i s-a nazarit o intrabare "desteapta" pentru Teodoara, probabil pusa din redactie de mai marii ei: "Cum te-ai inteles cu Elton, in ce limba?" Raspuns: "In engleza mai mult, ca portugheza stie doar MM". Stop. Pauza. Rewind. " In engleza mai mult, ca portugheza stie doar MM". Rewind din nou. "In engleza mai mult, ca portugheza stie doar MM". Cunosc oameni care vorbesc cu parintii pe numele mic. Nush...Mihai, Gigi, Ion, Marcu, Gherghina. Ori Teodora de MM, nu stie de "tati", "tata", "tutzu", "Mihai". Nu! MM! Un "MM" in fatza lui Mihai Stoica, cat un pumn in fatza unui suporter. Viitorul suna bine...

Tuesday, March 27, 2007

Cea mai buna miscare de PR!

"Nationala" se PR-izeaza. Nu mai este ca pe vremea lu' Tata Puiu cand femeile erau date jos din autocare sau soferii trebuiau sa gandeasca adevarate de strategii de parcare, in asa fel incat sa nu trebuiasca sa dea inapoi atunci cand plecau la drum. De la credintze populare, misoginiste, chiar shaman-iste indraznesc sa spun, la, sa-i spunem, dialogul cu presa si PR-izarea unei "nationale" care vrea. Asta pe fondul unui rezultat bun (trebuia mentionat pentru ca altfel am fi facut a cincea parte a Tacerii Mieilor).


Spuneam ca "nationala" se PR-izeaza. Cronologic: Chivu se scuza pe blogul lui si la TV, parca ar fi acuzat de omor din culpa, ca nu poa' sa joace. Mai degraba haios decat de bun simt (n-a fost vina lui ca i-a spart nasul Fred). Ar fi trebuit sa iasa cu scuze dupa ce si-a rupt degetul de la picior cand, cica, juca tenis. Apoi VINE IN OLANDA, tine discursuri in vestiar, incurajari, bla-bla-uri. Discursul tuturor este echilibrat inainte de meci. Moderati dupa. Ogararu, desi din punct de vedere tehnic nu face parte din nationala, spune ca cel mai mult i-a placut Contra, Chivu spune ca i-au placut fundasii centrali (avea si de ce!).

Dar cel mai tare dintre toti, si la acest capitol tot Mutu a fost. N-a facut mare lucru. A jucat ceea ce juca pe vremea cand era la Juventus, "trabajador", "trabajador stanga". De sus in jos. Din tusa in tusa. Si, cel mai important, a bagat o alunecare. O alunecare cat o remiza, cat o confirmare, cat o PR-izare!O alunecare cat o calificare. Tackling la simpatia fanilor. Touchee!