Friday, May 11, 2007

Despre Inter, numai de bine




Cum sa iei un titlu si sa nu te bucuri de el? Intrebati-i pe Mancini & co. Ei au retete care nu pot da chics. Chicsul este meseria lor. Ma gandeam sa scriu ceva dupa finala Ligii Campionilor de pe 23 mai, cand Milan ar putea pune in vitrina cea de-a 7-a cupa a Campionilor, dar scorul de tenis pe care Roma l-a facut cu Inter ieri a fost de-a dreptul scotzator din sarite.




Ma gandeam asa, cum este fiecare sezon pentru interisti, an de an:




- vara: "Transferuri, iar rupem cerul, ce jucatori!, ce de bani!, super-achzitzii!"




- mai sunt cateva zile pana cand incepe campionatul: "Puls 200! Presimt, presimt!! Pluteste ceva in aer"




- prima etapa: "Hmmm..."




- etapa a doua: "Hmmm... (2)"




- (...) etapa a 6-a: "Lasa, ca luam titlul la anu'..."




- (...) vine iarna, clasare pe un loc, asa, ca transferurile - spectaculos de slab.




- iarna, mini-mercato: "Trebuie sa ne intarim! Pentru la anu'..."




- ianuarie - februarie: perioada celor mai mari umilintze interiste in ultimii ani. Doar un exemplu: meciul cu Empoli - o galagie de meciuri slabe, suporterii au lipsit primele minute din tribune si au afisat un banner graitor "Scuze ca am intarziat. Am pierdut ceva?". Nu, Inter a facut 1-1 in acel meci.




- martie: " Primavara, anotimpul cand natura revine la viatza (faceti abstractie de faptul ca ei sunt pe clima mediteraneana, de dragul comparatiei) si Inter se ingroapa de tot"




- mai: "Aduceti berea. E marea finalaaaa! Tin cu ceilalti!! Iar!!! X-( ...iar a ajuns Milan in finala CL. Iesim pe strazi sa ne bucuram daca iau bataie...daca nu, mai luam bere"




- iunie: "Vine cea mai interesanta perioada din an, mercato"




-...si ciclul reincepe cu pasul 1...




In acest an, cand au luat, in sfarsit un titlu pe teren, cu Juve prin caverne si cu Milan schilodita, Inter nu poate sa se bucure de el. I-a cotonogit Roma in finala iar Milan pare pe zi ce trece tot mai favorita in fata lui Liverpool... "Eh, asa era si acum doi ani"...-"Asa era"




"- Viitorul suna b.."


"- Care viitor?"






Thursday, May 10, 2007

Alta piesa

Daca nu este vreun truc, este intre cele mai tari goluri din istorie. Astia de la Hot news spun ca nu e...Truc.

Tuesday, May 08, 2007

Brainstorming cu Naumovici

Acest interviu a stat 3 luni “pe vine”. Il public abia acum din rationamente irationale. Nu e o gluma. Scuze pentru eventualele inadvertentze, toate intrebarile au fost actuale la vremea la care s-a facut interviul. Enjoy.



1. Top of mind cand te gandesti la fotbalul romanesc la nivel de cluburi sau de echipa nationala? (personaje, echipe, rezultate) - Cateva exemple.

SUA ’94, Dinamo-Liverpool pe o ploaie mocaneasca in ’83 parca, Duckadam si echipa aia de tunsi “castron” de la Sevilla, Hagi cu Columbia.

2. Ronaldinho sau Beckham se pot considera adevarate branduri in industria fotbalului. Cele mai cunoscute firme din lume isi asociaza imaginea cu cei doi jucatori pe bani grei (si nu este numai cazul lor). S-ar putea intampla acest fenomen si in la nivel autohton, cu fotbalisti romani?

S-ar putea intampla numai daca ar exista fotbalisti romani de a caror valoare, prestatie sportiva sau morala ai putea sa fii sigur mai mult de cateva luni. Insa par sa cam fii disparut fotbalistii din rasa “primul la antrenament, ultimul care pleaca” si mai mult decat atat, la niste salarii destul de disproportionate fata de piata muncii din Romania, asteptarile financiare ale fotbalistilor de la un asemenea contract de reprezentare nu prea ar justifica riscurile.



"Razvan Lucescu, imaginea
unei companii multinationale"

3. Poti face cateva asocieri intre fotbalisti romani si produse a caror imagine ar putea deveni acestia? (poti sa dai si numele firmelor, fie ca acestea sunt de afara sau din tara).

Imi este destul de greu sa asociez branduri cu fotbalisti, pentru ca primul criteriu pe care trebuie sa il iau in considerare este afinitatea intre valorile marcilor respective si cele asociate cu un fotbalist sau altul, iar aici ecuatia mi se pare inegala. Daca am avea, sa zicem, un aparator ca Gica Popescu sau Belodedici, poate m-as putea gandi la o firma de asigurari sau o banca. Insa, unui fotbal devenit mai mult subiect de pagina mondena mai degraba decat sportiva, i-as mai asocia doar imaginea unor case de moda, saloane de tatuaje sau cluburi in voga.

4. Dat fiind faptul ca fotbalul a ajuns un fenomen social si fotbalistii sunt printre cele mai populare personaje in randul publicului, crezi ca ar putea fi folosita imaginea anumitor fotbalisti in cadrul unor campanii sociale? Pe langa simpatie se bucura si de credibilitate?

Datorita simpatiei de care se bucura, cred ca ar putea convinge oamenii sa se impolice intr-o cauza sociala. Nu sunt convins ca le mai trebuie si altceva decat simpatie, daca respectiva cauza sociala are ea insasi suficienta credibilitate.

5. In afara de Mutu si Chivu, imagini ale Pepsi (Mutu - inainte de scandalul drogurilor) si Coca-Cola (Chivu - o data cu inceperea campaniei de calificare a "nationalei" la CE 2008), ce alti jucatori romani crezi ca ar mai putea deveni imaginea unor companii multinationale?

Nu stiu de ce dar eu mi l-as inchipui mai degraba pe un antrnor in aceasta situatie si ma gandesc la Razvan Lucescu. Are carisma, are credibilitate, are viitorul in fata, face performanta si deloc in ultimul rand, proiecteaza “pe sticla” imaginea unui om echilibrat si serios.




6.Care este personajul cel mai carismatic din fotbalul romanesc? (jucatori, antrenori, conducatori de club)
Cantarind doar carisma “pura”, rezultata din adunarea simpla a admiratorilor, castigatorul este unul singur: Gigi Becali. Daca nuantam insa prin prisma “calificarii” votantilor, probabil ca el ar fi intrecut de un Chivu, un Mutu si cu siguranta de Hagi sau Gica Popescu.



"Investitia lui Becali in
fotbal i s-a intors inzecit"

7 Ai afirmat intr-o emisiune, la Realitatea TV, ca Gigi Becali a devenit un brand in sine. In ce masura crezi ca l-a ajutat implicarea in fotbal sa devina atat de cunoscut in randul romanilor? Ce alte branduri autohtone a mai dat fotbalul romanesc?

Implicarea in fotbal este cea care l-a facut cunoscut pe Becali. Beneficiind de notorietatea din domeniu a verilor sai si preluand nu Chimia Ramnicu Valcea, ci ditamai Steaua, Becali a reusit sa treaca stacheta notorietatii cu lejeritate. Intr-o perioada in care stirile sportive a ajuns de la 10 minute la jumatate de ora pe mai toate posturile de televiziune, intr-o perioada in care performantele conteaza mult mai putin decat cine divorteaza de cine si ce noua tunsura “si-a tras” vreo vedeta, investitia lui Becali in fotbal i s-a intors inzecit in capital personal. Ca esti sau nu de aacord cu el, Becali are ce-i trebuie pentru a fi un brand: este diferit, are un set clar de valori, este relevant si aspirational pentru o intreaga categorie de oameni. Nu vad cine altcineva din fotbal si-ar putea bifa aceste atribute.

8 Unul dintre clientii pentru care te-ar tenta sa lucrezi ar fi Nike. Spuneai ca ar fi o provocare pentru tine. Cu adevarat o provocare ar fi sa reabilitezi imaginea arbitrajului romanesc, dupa gafele din acest tur de campionat. Te-ai baga la asa ceva? Crezi ca ai avea succes? Cum ar fi o astfel de campanie?

Este imposibil sa faci imagine buna unui produs prost. Insa daca ar aparea vreun arbitru tanar, performant, cu viitor international, cred ca ar putea fi folosit ca si purtator de imagine pentru mult-hulitul arbitraj romanesc. Imi pare rau, dar nu stiu suficient despre acest subiect pentru o parere mai elaborata.




9 Dupa 10 ani, o echipa romneasca a revenit in Liga Campionilor. Crezi ca ProTV-ul a reusit sa faca din tot ceea ce a implicat evolutia Stelei in Liga (stiri, transmisiuni in direct, studiouri speciale, reportaje) un spectacol,asa cum se anunta sau era loc de mai bine? Putea fi "marketata" mai bine de atat aceasta oportunitate?

Are legatura cu ce am raspuns la intrebarea anterioara. Daca produsul nu performeaza, imaginea nu-l poate ajuta prea mult. Sunt convins ca Pro TV-ul avea camere pregatite pentru sarbatorile nocturne din Piata Universitatii, sunt sigur ca reproterii lor asteptau in fata usii multor personalitati pentru a comenta la cald victoria istorica a Stelei de pe Santiago Bernabeu. Din pacate, evolutia Stelei din Liga Campionilor a ramas mai degraba asociata cu autogolul lui Nicolita decat cu acel promitator 4-1 de la Kiev.



10. Daca ar fi sa faci o reclama pentru stereotipul jucatorului roman contemporan, ce slogan ai folosi? Ce atribute?

E cum e, dar e al nostru.



"Manageri, nu actionari
la conducera unui club"

12. S-a vorbit foarte mult despre modul in care cei trei jurnalisti ai Pro TV (Costi Mocanu, Felix Draghici si Mihai Mironica) au comentat partidele din Liga Campionilor de la Madrid si Kiev, fiind acuzati ca au fost mai mult suporteri decat comentatori. Crezi ca a fost o greseala profesionala sau o tactica de marketing? A fost un lucru bun pentru Pro TV, daca ar fi sa ne luam dupa faptul ca nu exista publicitate negativa, exista doar publicitate?

Cred ca au fost sinceri. Dupa 10 ani in care te bucurai daca juca macar un roman in meciul de Liga Campionilor pe care il aveai de comentat, sa poti in sfarsit sa traiesti emotiile reale ale unui meci important alaturi de o echipa romaneasca va genera un comentariu ceva mai altfel. Mai viu, dar poate mai partinitor. Nu vad nimic rau in asta, imi place sa vad oameni vii la televizor, oameni ale caror trairi “trec sticla”. Sa ai pretentii de comentatori germani de la ai nostri mi se pare o ipocrizie, mai ales cand nu ai avut pretentii de jucatori germani de la nici una dintre echipele romanesti de club timp de 10 ani.




13. Cat timp crezi ca va mai trece pana cand echipele de fotbal din Romania (cele mari, cel putin) isi vor promova imaginea in media, prin reclame?

Nu cred ca va mai trece mult timp. In clipa in care vor incepe sa fie conduse mai degraba de manageri decat de actionari, vor intelege nevoia de a-si construi branduri puternice. Fiti cu ochii pe Sportul Studentesc, care incepe deja sa gandeasca in termeni de marketing si pozitionare.


"Steaua? Un client dificil, nu un brand"

14. Care ar fi argumentul pe care l-ai aduce lui Gigi Becali pentru a recurge la serviciile Leo Burnett pentru promovarea clubului, a materialelor promotionale, a intaririi relatiei cu suporterii?

Nu as vrea sa lucrez pentru clubul Steaua. Mi s-ar parea un client – nu un brand – foarte dificil.

15. De ce este fotbalul cel mai popular sport in Romania? De ce nu oina, ca doar a prins si in SUA? Sau handbalul la care avem 5 titluri mondiale (4 la masculin, 1 la feminin). Sau gimnastica?

Pentru ca este mai usor de inteles:) Si pentru ca este mult mai spectaculos. Nu in ultimul rand, pentru ca este cel mai raspandit spectacol la nivel mondial.



"Nike intelege sportul"

16. De ce Nike? De ce nu Adidas, Puma sau Reebok?

Pentru ca Nike intelege sportul. Intelege cum este sa-ti doresti victoria, insa sa accepti infrangerea. Sa fii mandru de accidentarile dobandite pe teren. Sa iti dai sufletul la antrenamente sau sa iti gasesti al doilea suflu. Ceilalti se bazeaza pe cat de cool sunt produsele lor. Fac pantofi de sport mai intai pentru discoteca si abia apoi pentru antrenamente. Si pentru ca “Impossible is nothing” este prea mult “Just do it” si la prea mult timp dupa.

Cum ar arata un
spot la Steaua-Dinamo

17. Sa spunem ca si Steaua, si Dinamo ar avea televiziuni proprii. Mai este o saptamana pana la derby-ul celor doua bucurestene. Situatia din clasament este ce ade acum. Dinamo are 13 puncte in fata Stelei. Meciul se joaca in Ghencea. Cum ar arata promo-ul de pe Dinamo TV? Dar cel de pe Steaua TV?

Din pacate, ar juca in ele Borcea si Gigi, jurand umilire sau razbunare. Insa eu mi le-as imagina cu suporteri. Cu cel dinamovist, relaxat de diferenta de punctaj si cu cel stelist, amarat. Insa amandoi stiu ca este doar o lupta dintr-un mare razboi, asa ca isi arata respectul cuvenit intre doi batrani combatanti care stiu ca vor fi in aceeasi tribuna si la anul si peste 10 ani, pentru ca de fapt exista doar un singur razboi, care pentru impatimitii de fotbal dureaza o viata intreaga: Dinamo-Steaua.

18. Stirile sportive. Tabloidizate sau serioase, axate strict pe informatie? De ce crezi ca au o mai mare priza la public cele tabloidizate? (ma refer aici la ratingurile pe care le fac).

Pai nu prea au avut de ales. Despre ce mari performante sa vorbeasca? Ia apoi, nu au facut decat sa se integreze intr-un peisaj media din ce in ce mai tabloidizat. Nu vad cercul asta rupandu-se prea curand.

19. Este Mutu pentru Romania ceea ce este Beckham pentru Anglia?

In nici un caz. Beckham intai a jucat fotbal si abia apoi a facut marketing. Mutu nu a asteptat sa aiba o preformanata constanta inainte sa cerada ca i se poate ierta orice. S-a vazut vedeta prea devreme.