Wednesday, December 27, 2006

Daca e CNA, de ce nu e si CNAP?

CNA, CNP, CAP. Litere. Abrevieri. Sensuri. CNAP? De ce nu?

Consilliul National al Audiovizualului. Care la nivelul simtului comun se ocupa cu buna-desfasurarea programelor tv, a emisiunilor, transmisiunilor de la TV, samd. Ei vad, judeca, admit/taie, tolereaza, dau amenzi. Pe marginea acestor trei randuri se mai poate discuta.

Comentariu: Repet, remarca este facuta din perspectiva simtului comun. Este mai greu sa fiu tras la raspundere daca judecatile mele se bazeaza pe aceasta perspectiva ;-). Am majoritatea de partea mea. Asa este perceput CNA-ul de catre mase. Si cum intr-o democratie masele fac jocul...Ce am mentionat eu in primul paragraf, "calitatile" CNA, reprezinta, de fapt, top of mind al omului de rand. Ma ascund in spatele unor aproximimitivati, recunosc. Dar despre asta este vorba si in acest material.

Ceea ce vreau sa propun este...un CNAP. Un Consiliu National al Audioviziualului in Publicitate. Cred ca ar merita. Ar fi ceva... mai simpatic. Ar avea de munca. Mult.

Cateva teme

Pasta de dinti si dero. Pe langa faptul ca sunt produse necesare unei igiene de bun simt, sunt si obiectele unora dintre cele mai bolovanoase reclame. Mai toate produsele de curatat hainele par a mirosi a..."curat" (interesanta sintagma), pastele de dinti anima viatza intregii familii (amintiti-va reclama de la Colgate de acum cativa ani, cu acea familie fericita care dansa prin casa sau mai rau cu cerneala care penetreaza creta...).

Berea si vodca. Exceptand cateva executii pentru Bergenbier si Skol lucrarile din domeniul bauturi alcoolice ti se urca destul de repede la cap. Scandic, Polar sau Bucegi,ca sa dau numai cateva exemple. Reclame care par a face reclama betiilor, nu bauturii in sine. Cuplul din Scandic parca pare streotipul tinerilor clienti ai organizatiilor Alcoolicii Anonimi. La bautura s-au cunoscut, dupa cateva gaturi de Scandic o altoieste el pe ea, care se supara si-i arunca lucrurile in starda, dar, nici nu se putea altfel, tot un voleu de votca in impaca.
Polar. Asta e un pic buna :)) Ma pomenesc adesea ca spun "Mamaaa, ce frig eeee!", da' sunt chiar asa de masochist incat sa ma bag intr-o lada frigorifica imensa pentru a putea "savura" Poalarul datator de vise. Ce asteptari sa avem de la ei, niste muncitori care au la activ o singura scoala. A vietii. Si la aia au chiulit.(Erau prea ocupati sa se "incalzeasca"....). Si asa mai departe. Bucegi isi bate joc de "capsunari" pe care, mai nou, ii ia la misto, chiar ii catalogehaza drept - scuze- curve. (Marina a plecat la "cules" in Spania -va amintiti, dar ne indemna in purul stil romanesc - "Noi sa fim sanatosi"). Si tot asa.

Dacia. Incearca o re-branduire. Asa si asa. Totusi, "Putin, foarte putin", ca sa parafrazez un personaj din BD. De fapt, prost, foarte prost (ma refer la reclama cu noul Logan Break, pentru ca cea de acum cateva luni cu tatal care uita sa-si lase copiii la scoala era destul de buna. N-avea suport material - Dacia nu este, n-a fost, nu va fi - o masina care sa te faca sa uiti de tine).

Campanii sociale. Pai aici doareeee! Campania initiata de, nota bene!, Ministerul Sanatatii cu privire la consumul carnii de pui. Ipoteza de demonstrat: in ciuda gripei aviare carnea de pui este comestibila. Demostratia: Lovirea cu puiul in cap a doua babe. Concluzia: PUIUL NU FACE RAU! Ma lasa fara replica. Reapet, asa...pentru bunastarea mea psihica: ESTE O CAMPANIE SOCIALA.

Tot pui. O alta reclama iese din toate tiparele si bate toate simturile, mai ales bunul simt. Aceea cu pustiul care ia un pui dintr-o lada frigorifica (pui jumulit, gata de pus in tigaie) si incerca o schema David Cooperfieldiana - sa-l faca sa zboare. Ceea ce nu se intampla. Concluzia? "Mezelurile "nu mai stiu cum" sunt atat de proaspete incat par vii". Acum e clar, copilul tre sa fi fost de la o scoala speciala sau avea o imaginatie foarte bogata (probabil ca, in cazul in care va ajunge actor sau ceva vreo persoana publica, acesta reclama il va urmari mult timp pe copil).

Am dat doar cateva exemple. Cele care mi-au sarit in ochi, in timpane, in creieri. Top of mind la capitolul Reclame care sfideaza bunul simt. Culmea! Asta in anul in care publicitatea romaneasca a avut cele mai bune rezultate la Portoroz, cel mai tare festival din Europa Centrala si de Est.

Intrebare: Ce alte "nesimtiri" ati mai vazut la TV in domeniul publicitatii, in ultima vreme sau in toate timpurile?

2 comments:

isabella said...

Domnule Adrian,
Cu tot respectul, ca pana la articolul acesta ne-ati scris frumos...Dar v-ati gandit ca reclamele la pasta de dinti, dero si votca arata cum arata din cauza targetului catre care se comunica? Nu poti sa comunici destept cand targetul nu o poate duce...

adrianpopa said...

Salut! sau sarut mana (pt ca nu stiu cui ma adresez)
Ai dreptate...partial. Cam asta este reteta de succes a oricarui produs: sa vb pe limbajul potentialilor clienti. Daca vand sau nu aceste reclame putem afla mai greu. Eu am facut acest comemtariu prin prisma bunului simt. Pe mine, unele, doar unele, ma jignesc. Altele ma distreaza. Atata tot. De fiecare data cand e frig afara si mai imi scapa un "Mama,ce frig e!", ma gandesc la baietzii din TIR.
Tu nu vorbesti neaparat de produsele in sine, pt ca exista si vodca scumpa (Finlandia) la care nu faci o reclama in genul celor mai sus exemplificate. Si la dero se poate face o reclama de bun simt. Apropo, mai ti minte reclama la Colgate de acum ceva timp, in care toate familia (mama, tata, copii) dansa prin casa in timp ce sa spalau pe dinti - micile bucurii ale vietzii :)) Era productie internationala, dar tot prostie se nunmeste.
As putea sa-ti aduc si contraexemple gen Hanu Ars sau Unirea (hit-uri in materie de publicitate,care, in prima faza s-au confruntat cu aceeasi problema. Tocmai asta e farmecul.
Multumesc pt observatie.

PS: De ce "pana la articolul acesta ne-ati scris frumos..."?

O zi buna